Am vizitat mănăstirea Certosa di Pavia în Septembrie 2013, pe atunci locuiam la Milano. Într-o după-masă ne plimbam prin oraș și am văzut pe coperta unei reviste de turism, poza de mai jos, nu știam unde anume se află,  însă, ne-a plăcut foarte mult arhitectura dar și unghiul din care a fost făcută, care parcă te ducea cu gândul la un loc rupt din poveste. Am decis  ca în următorul weekend să vizităm mănastirea.

Noi am luat trenul de la Porta Garibaldi dar puteți să-l luați și de la Porta Veneția sau Republica click aici Biletul a costat 15 EURO dus întors pentru amândoi iar durata călătoriei este de circa o oră, vă recomandăm să verificati orarul de deschidere al mănăstirii cu o zi înainte click aici De la gara Certosa di Pavia am mers circa 10 minute pe un drum de țară mărginit de un zid lung care parcă încerca să țină piept sentimentelor noastre puternice de a descoperi comoara arhitecturală.

Ajunși în fața portalului de intrare am fost plăcut  impresionați de basoreliefurile  care ilustrează evenimentele care au dus la construirea mănăstirii: așezarea primei pietre, aprobarea domniei cartoșiene și consacrarea bisericii.

Deodată ne-a cuprins o liniște profundă în care ne-am bucurat pe deplin de fațada mănăstiri colorată din marmură policromă care îi conferă nuanțe de roz verzui și este înfrumusețată cu statui și sculpturi. În partea de jos, în medalioane sunt reprezentați suveranii și conducătorii trecutului, în timp ce în vârf, în panouri, sunt povestite episoade din Noul și Vechiul Testament, intercalate cu statui ale sfinților și personaje din Istoria sacră. Ne-a surprins faptul că fațăda mănăstirii seamănă destul de mult cu fațada catedralei din Milano doar că la o scară mai mică și suprapunerea  de stiluri arhitecturale: gotic, renascensist și baroc care alterează cu multă înțelepciune. Știam că Gian Galeazzo Visconti, duce de Milano, a pus prima piatră a mănăstiri în anul 1396 la dorința soției sale Caterina, ceea ce nu știam, dar am aflat de la un călugăr, este faptul că ducele  a fost finanțatorul catedralei din Milano și planul mănăstiri care are la bază crucea latină poartă semnatura lui Bernardo de Veneția, același arhitect al catedralei din Milano. Din păcate ducele a murit răpus de ciumă și nu a mai apucat să vadă opera terminată, astăzi mănăstirea îi este lăcaș de veci.

Interiorul bisericii își păstrează structura gotică originală, inspirată de la catedrala din Milano, cele trei nave sunt acoperite cu bolți decorate cu cer înstelat și figuri ale sfinților și cartoșilor. Alte lucrări  frumoase sunt mormintele lui Ludovico și Beatrice d’Este și cel al lui Gian Galezzo Visconti. Păcat că biserica era slab luminată și mai ales că fotografiatul sau filmatul era interzis, dar totuși am reușit să facem câteva poze cu telefonul, a fost foarte greu sa scăpăm de ochii vigilenți ai călugărilor.

Din absidă, am ieșit pentru a vizita cele două claustre ale mănăstirii, Claustrul Mic locul în care s-a desfășurat cea mai mare parte a vieții comunitare a călugărilor și Claustrul Mare, unde se află  celulele călugărilor, adevărate case individuale cu o cameră pentru rugăciune și o mică grădină pentru cultivarea  plantelor medicinale.

Stiați că:

Dupa moartea și înmormântarea lui Benito Mussolini la cimitirul Maggiore din Milano, rămășițele au fost furate și ulterior ascunse chiar în mănăstira Certosa di Pavia, se pare că trupul era ținut în spatele altarului transeptului din stânga. Se zice că a rămas o perioadă scurtă, până când poliția l-a descoperit, în prezent este înmormântat definitiv în cimitirul San Cassiano din Pennino. Exista câteva statui fără capete, acest fapt se datorează trupelor lui Napoleon care le-au luat drept trofee de război.

Noi am petrecut o dimineata  frumoasă  și am fost pe deplin satisfăcuți de ceea  ce mănăstirea  ne-a oferit. Dacă vă aflați la Milano sau Pavia și aveți câteva ore la dispoziție vă recomandăm cu mare căldură această destinație.

Certosa di Pavia, excursie de o zi de la Milano

8 thoughts on “Certosa di Pavia, excursie de o zi de la Milano

• June 23, 2020 at 7:51 pm

Super ideea! Succes pe mai departe! 🙏

• June 23, 2020 at 8:05 pm
    Permalink

Totul e minunat,atât ce este in jurul vostru cat si ce are legatura cu voi ! Sunt fff fericită să vă văd alături și va doresc cat mai multe explorări împreună….Sunt cu 👀pe voi😊😉😙..Ființe perfecte in locuri fantastice!

• June 24, 2020 at 2:18 pm
    Permalink

Salutari la amandoi si va felicit pentru primul vostru articol de pe blog, o poveste cursiva, clara si concreta,bine documentata atat istoric cat si fotografic. Fotografii frumoase in deplina concordanta cu textul.Felicitari si multa bafta la urmatorul articol.